Het LSR

Sterk in medezeggenschap

Vertrouwenspersoon helpt zaken bespreekbaar te maken

Op een zorgboerderij wordt best veel van deelnemers verwacht. Bijvoorbeeld: zeggen wat je wel en wat je niet wilt. En regie houden. En voor jezelf opkomen, wanneer je het ergens niet mee eens bent. Sommige mensen vinden dat alleen best moeilijk. Daarom is er op zorgboerderijen een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Annemieke Bijkerk is vertrouwenspersoon bij een zorgboerderij in Gelderland. Zij vertelt kort over zichzelf en haar werk.

‘Stel je voor: je voelt je bij iemand op de zorgboerderij niet op je gemak of je wordt gepest. Dan kan het lastig voelen om dat tegen iemand te zeggen die je elke dag ziet’, zegt Annemieke. ‘Iemand van buitenaf voelt dan wat veiliger. Iemand zoals de onafhankelijke vertrouwenspersoon.’

Annemieke werkt al 9 jaar als vertrouwenspersoon. Meestal voor cliënten van zorginstellingen maar sinds kort doet ze dit ook bij een zorgboerderij. Annemieke werkt niet bij de zorgboerderij zelf, maar bij het LSR. Dat maakt haar onafhankelijk. ‘Als iemand iets niet tegen de zorgboer of begeleider durft te zeggen, dan kan ik helpen. Dan help ik ze bijvoorbeeld door samen het gesprek te voeren’, vertelt Annemieke. ‘Dat vind ik leuk om te doen. Er gewoon zijn is echter ook heel mooi. Vaak willen mensen gewoon even hun verhaal doen. En ik luister graag.’ In afstemming met de zorgboerderij komt Annemieke een paar keer per jaar op de koffie. Of ze sluit een keer aan bij een overleg met cliënten en/of verwanten.

‘In wat voor kooi moet mijn hamster?’

Wat Annemiekes werk nog meer leuk maakt, is de afwisseling: ‘Het is nooit hetzelfde en het is altijd verrassend. Laatst vroeg iemand welke hamsterkooi hij moest hebben voor zijn hamster. Die vraag hoort eigenlijk thuis bij een persoonlijk begeleider. Maar dat geeft niet. Dit geeft aan hoe benaderbaar ik ben. En dat vind ik hartstikke mooi! En het zegt mij ook iets over de rest van de organisatie: deze persoon weet blijkbaar niet waar deze vraag eigenlijk hoort. Daar kan ik dan wat duidelijkheid over scheppen.’

Annemiekes takenpakket is breed, maar sommige vragen horen bij haar en andere vragen bij iemand anders. Annemieke: ‘Voor klachten is er een klachtenfunctionaris. En voor alles dat gaat over dwang in de zorg, is de cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang het aanspreekpunt. Voor de meeste andere gevallen waar mensen ontevreden zijn, ben ik er. Zoals wanneer er iets niet lekker loopt met de begeleiding. Of als er verschillende verwachtingen zijn over hoe het eraan toegaat op de zorgboerderij. Ook voor ouders en verwanten. Mijn ervaring: mensen willen vaak geen klachtenprocedure. Ze willen zich gewoon gehoord voelen. En ze willen dat het voortaan beter gaat.’

Positieve geluiden

Bij zorgboerderijen werken heel nuchtere mensen, is Annemiekes ervaring. Die waarderen het dat zij onvrede of persoonlijke kwesties niet groter wil maken dan nodig is. En ook het LSR is blij met haar. ‘Ik ben ook blij dat ik voor het LSR werk’, zegt Annemieke tot slot. ‘Ik kan zelf altijd op het LSR terugvallen als ik ergens advies voor nodig heb. Ook zorgaanbieders hebben aan hen een goede partij. Het LSR is een professionele organisatie, die dit werk al heel lang doet. Daarnaast is er altijd achtervang, wanneer ik ziek ben.’

‘Zowel het LSR als ik hebben het uitgangspunt dat iedereen het recht heeft om gehoord en gesteund te worden. Voor jezelf opkomen is soms spannend. Daar helpen we dan ook graag bij.’

Delen op social media

Over de auteur

Mis geen update
Schrijf je in voor de nieuwsbrief