Kwaliteit in de zorg krijgt steeds meer aandacht. Het krijgt daarmee de zorg die het verdient. Die de cliënt verdient. Het is dan ook de cliënt die centraal hoort te staan. De mening van de cliënt als zorggebruiker en ervaringsdeskundige is het belangrijkste uitgangspunt bij verbeteringen van kwaliteit van zorg. Dit vindt u terug bij de diensten die het LSR biedt.




Kwaliteit in de wet

Kwaliteit is een aandachtspunt voor cliënten, medewerkers en management geworden. Volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) draagt de zorgaanbieder zorg voor systematische bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit van de zorg. Per sector geldt een ander kwaliteitskader.

Kwaliteit is meer

Het kwaliteitsaanbod van het LSR is erop gericht cliënten in staat te stellen de kwaliteit van de zorg en ondersteuning en kwaliteit van leven te toetsen en daar verbeteringen in aan te brengen. Dat betekent dat cliënten zich uitspreken over wat zij van de kwaliteit van de zorg vinden.

De cliëntenraadpleging is helder en levert direct bruikbare resultaten op. De kwaliteitstoetsing van het LSR is verdiepend: het zoekt naar antwoorden achter de antwoorden. Niet alleen naar wat de cliënt vindt maar ook waarom. Het levert inzicht op in wat cliënten vinden en biedt concrete verbetersuggesties.

Goed kan altijd beter

Goede kwaliteit van zorg; daar gaat het LSR voor. Ook in het traject dat op de toetsing volgt: de verbetering. Want goed kan altijd beter. Dat geldt voor de instellingen waarvoor we werken én voor onszelf. Met professionele kwaliteitsadviseurs werken we constant aan verbetering en vernieuwing. Met onze jarenlange ervaring en kennis van de zorg. Altijd vanuit cliëntenperspectief. En altijd in dialoog met de omgeving van de cliënt. Dat is ons uitgangspunt én onze kracht.

smileys

Het LSR doet kwaliteitstoetsingen en raadplegingen vanuit cliëntenperspectief in de gehandicaptenzorg, curatieve sector, ggz, verslavingszorg en maatschappelijke opvang. Deze worden uitgevoerd door professionele kwaliteitsadviseurs en kwaliteitsmedewerkers. Zij doen dit met kennis van de zorgsector. Vanuit een persoonlijke benadering.

 

Uit de praktijk

 

Uitgangspunten

Het LSR wil cliënten in staat stellen zelf de kwaliteit van de zorg en ondersteuning en de kwaliteit van leven te toetsen en daar samen met medewerkers en leidinggevenden verbeteringen in aan te brengen. Daarbij staan onderstaande uitgangspunten centraal:

Gehandicaptenzorg – Cliënten over Kwaliteit (CoK)  waaierinstrument VGN

Kwaliteit in de zorg krijgt steeds meer aandacht. Het krijgt daarmee de zorg die het verdient. Die de cliënt verdient. De mening van de cliënt is dan ook het uitgangspunt van cliëntervaringsinstrument CoK – Cliënten over Kwaliteit. Goede kwaliteit van zorg en leven; daar gaat het LSR voor. Met onze jarenlange ervaring en kennis van de zorg. Altijd vanuit cliëntenperspectief. En altijd in dialoog met de omgeving van de cliënt. Dat is het uitgangspunt van het LSR én de kracht van CoK. Vanuit deze insteek werkt het LSR graag met u aan de verbetering van de kwaliteit van zorg en leven. Voor uw cliënten en passend bij uw visie op de processen en methodieken binnen uw organisatie.

CoK is het VGN-erkend kwaliteitsinstrument van het LSR waarbij de cliënt het voor het zeggen heeft. CoK is toegevoegd aan de VGN-waaier van cliëntervaringsinstrumenten Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. De vragenlijsten van CoK zijn door het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) gevalideerd.

Cliënten over Kwaliteit (CoK) in beeld

CoK in beeld

Cliëntenraadpleging (CTO) gehandicaptenzorg

Naast biedt het LSR nog andere methodieken in de gehandicaptenzorg.

Informatie Cliëntenraadpleging (CTO) gehandicaptenzorg

Raadplegingen cliëntervaringen Ggz

Hoe ervaren cliënten de zorg en behandeling in een ggz-instelling? Wat gaat volgens cliënten goed? En vooral: wat kan nog beter? Het LSR onderzoekt dit op een bijzondere en zeer effectieve manier: door ervaringsdeskundigen die in gesprek gaan met cliënten en medewerkers.

Informatie over Raadpleging cliëntervaringen

Raadpleging cliëntervaringen gemeenten (Wmo)

Kwaliteit in de zorg krijgt steeds meer aandacht. De mening van de cliënt is dan ook het uitgangspunt van het onderzoeksinstrument Cliënten over Kwaliteit (CoK). CoK is het VGN-erkend kwaliteitsinstrument van het LSR.

CoK kan ook gebruikt worden om mensen met een verstandelijke beperking te betrekken bij gemeentebeleid. Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) weten zelf het beste waar zij tegenaan lopen. Daarom is het belangrijk dat zij bij gemeenten hun stem kunnen laten horen.

Rol van de cliëntenraad

Wat is de rol van de cliëntenraad bij het ontwikkelen van kwaliteitsbeleid van de zorginstelling? Dat leest u hier.

Meer informatie

Wilt u meer weten over kwaliteitstoetsing- en verbetering vanuit cliëntenperspectief?
Of wilt u een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden? Neemt u dan contact op met
het LSR via kwaliteit@hetlsr.nl info@hetlsr.nl of 030-293 76 64.

Delen op social media