Woon of werk jij bij een zorginstelling in de gehandicaptenzorg en krijg je daarbij zorg en ondersteuning? Dan willen we met jou komen praten over het Kwaliteitskompas. Doe je mee?
Over het Kwaliteitskompas
In de gehandicaptenzorg zijn er afspraken gemaakt, over zorg en ondersteuning. Die set afspraken heette eerst: het ‘Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg’. Nu zijn er nieuwe afspraken, met een nieuwe naam: het ‘Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028’.
Het Kwaliteitskompas is gemaakt door mensen van VGN en andere organisaties: de Stuurgroep. Het LSR zit ook in de Stuurgroep. Binnenkort komen VGN en de Stuurgroep langs om over het Kwaliteitskompas te praten.
- Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028 in makkelijke taal
- Kwaliteitskompas gehandicaptenzorg 2023-2028
Samen aan de slag
Tijdens hun reis door Nederland, stoppen VGN en de Stuurgroep vier keer. Dan praten we een hele middag met jou en de andere gasten. Zoals familieleden, begeleiders, leidinggevenden en bestuurders van verschillende zorginstellingen. Deze middagen bestaan uit twee delen. Die heten ‘subsessies’. Die gaan over de vier bouwstenen van het Kwaliteitskompas:
- Bouwsteen 1 = de zorg aan een cliënt (het ondersteuningsplan)
- Bouwsteen 2 = wat cliënten en familie van de zorg vinden (cliëntervaringsonderzoek)
- Bouwsteen 3 = begeleiders praten met elkaar over ‘ hoe doen we het en wat kan beter?’
- Bouwsteen 4 = inzicht in kwaliteit (rapport en bezoek van mensen van buiten
Tussendoor kan je elkaar leren kennen. En je kunt praten over de dingen die je belangrijk vindt. Zoals hoe de zorg geregeld is. Of over hoe goed de zorg is.
Wanneer kan jij?
De reis stopt op de volgende vier middagen en plaatsen:
- Regio Noord: 14 februari, van 13.30 tot 17.00 uur – Nunspeet (InteraktContour)
- Regio Oost : 9 maart 13.30 tot 17.00 uur – Wehl (Elver)
- Regio Zuid : 23 maart 13.30 tot 17.00 uur – Sterksel (Kempenhaege)
- Regio West : 5 april 13.30 tot 17.00 uur – Zoeterwoude (Gemiva-SVG)
Kan je op één van de vier dagen? Meld je dan aan op de website van VGN.
Het is belangrijk dat veel mensen het Kwaliteitskompas kennen, weten waarom het belangrijk is en hoe ze het kunnen gebruiken.
Zien we je daar?