Omschrijving project
Het LSR en KansPlus/Vraagraak zijn een project gestart gericht op het in goede banen leiden van het zorginkoopoverleg in de gehandicaptenzorg van zorgverzekeraars/zorgkantoren met cliëntenraden. Steeds vaker zoekt een zorgkantoor contact met cliëntenraden over het proces van zorginkoop. In de praktijk blijkt dat zorgkantoren zoeken naar de juiste communicatievorm met cliëntenraden in de gehandicaptenzorg. De vormen van contact en het taalgebruik bij het overleg ontwikkelen zich. Cliëntenraden en zorgkantoren moeten duidelijk nog wennen aan de nieuwe situatie. Ze zoeken naar hun rol hierin en de mogelijkheden die dit biedt.
Doel project
- cliëntparticipatie als criterium in de zorginkoop door zorgkantoren te ontwikkelen en te implementeren;
- helder perspectief te schetsen in de omgang tussen cliëntenraden en zorgkantoren;
- het opstellen van een omgangsregeling, met bijhorende checklists.
Doelgroep
Het project richt zich op cliëntenraden in de gehandicaptenzorg, op zorgkantoren en/of zorgverzekeraars.
Resultaat project
Zorginkoop is bepalend voor de kwaliteit van zorg en ondersteuning in de langdurige zorg. Maar hoe zit het met het cliëntperspectief? Hoe kan er bij de zorginkoop rekening gehouden worden met wensen van cliënten? En hoe kunnen cliëntenraden het beste deelnemen aan zorginkoop? Dat was waar het bij dit project om ging.
Op 3 oktober 2014 organiseerden KansPlus/Vraagraak en LSR hierover een congres. Op het congres werd ook de website www.meepratenoverzorginkoop.nl gelanceerd. Meer informatie
Het project Cliëntenraden en zorginkoop is met het congres afgerond. Alle kennis over zorginkoop en cliëntenperspectief, criterium cliëntparticipatie, modelomgangsregeling, checklists voor zorgkantoren, cliëntenraden en zorgaanbieders en nog veel meer is gebundeld op www.meepratenoverzorginkoop.nl. Een bron van informatie en hopelijk ook ter inspiratie om het meepraten van cliëntenraden over zorginkoop verder te ontwikkelen.
Looptijd
2011-2014