Het LSR

Sterk in medezeggenschap

Positieve geluiden over bijdrage LSR aan lobby-training van MIND

Maandag 22 januari was LSR-directeur Jasper Boele te gast bij patiënten- en naastenkoepel MIND. MIND vertegenwoordigt mensen met psychische klachten en aandoeningen. Jasper was door MIND uitgenodigd vanwege zijn kennis over de Wmcz 2018.

‘Binnen de cliënten- en familieraden is er continu aanwas van nieuwe leden. Niet al die leden zijn voldoende op de hoogte van de wettelijke mogelijkheden, rechten en plichten van cliënten en naasten’, zegt Mirjam Drost, adviseur Public Affairs van MIND. ‘MIND organiseert daarom deze training voor de raden, om hun positie binnen de organisatie te verstevigen’.

Lobbytraining

MIND investeert volgens Mirjam regelmatig in kennis en vaardigheden van haar achterban. Op 22 januari organiseerde de organisatie dan ook één van haar periodieke lobbytrainingen: ‘In de ochtend stond de wet Wmcz 2018 centraal en de kaders voor familieraden. In de middag gingen we aan de slag met het voorbereiden van gesprekken en verstevigen van de positie binnen de organisatie. Dat ging onder andere over de vragen: hoe bereid je een gesprek goed voor, wat wil je bereiken en meer.

Ze vervolgt: ‘Bij het LSR zit veel kennis over de Wmcz 2018. Directeur Jasper Boele was onder andere betrokken bij de lobby in Den Haag om de Wmcz erdoorheen te krijgen. Dat was destijds een groot succes. Aangezien wij cliënten en familie ook over de Wmcz goed willen informeren, hebben we Jasper gevraagd om hen op 22 januari bij te praten.’

Tevreden toehoorders

De cliënten- en familieraden waren enthousiast, aldus Mirjam: ‘Sommige aanwezigen waren al aardig op de hoogte. Deelnemers werden zich echter nóg bewuster van hun rol binnen de instelling, en welke rechten zij hebben, zoals adviesrecht en instemmingsrecht.  Maar ook dat je goede procesafspraken moet maken met de RvT, bestuur, directie en communicatieafdeling van de organisatie over de wijze waarop je betrokken wordt bij beleid, beleidsveranderingen of andere ingrijpende wijzigingen.’

‘Het is interessant om te weten dat er een geschillencommissie is speciaal voor geschillen over de Wmcz (LCvV), mochten de raad en de bestuurder er echt niet samen uitkomen.’

Voor herhaling vatbaar

Ook Mirjam zelf was enthousiast: ‘Ik vond dat Jasper het duidelijk uitlegde. Duidelijk en overzichtelijk. Hij ging de interactie aan met de zaal.’

Daarnaast was het dus leerzaam: ‘We horen wel eens dat een instelling of afdeling moet sluiten, meestal omdat ze financieel in zwaar weer verkeren. Zij mogen dat niet zomaar besluiten zonder de cliëntenraad tijdig te betrekken. Cliënten en verwanten moeten eerder worden meegenomen in een beslissingsproces, zodat de raad de bestuurder van advies kan voorzien.’

Ze besluit: ‘Ik denk dan ook dat deze training heeft bijgedragen aan de bewustwording van de eigen positie van cliënten- en familieraden. Heel informatief!’

Delen op social media

Over de auteur

Mis geen update
Schrijf je in voor de nieuwsbrief