Het LSR

Sterk in medezeggenschap

    • Contrast
    • Layout
    • Tekstgrootte
Iedereen kan ervaringen delen

“Kwaliteit van zorg en van leven zijn voor iedereen belangrijk. Ook voor mensen met een ernstig meervoudige beperking”, betoogt Kwaliteitsadviseur Daniela Roeland van het LSR. “Gelukkig kunnen wij ook hún ervaringen meten, dankzij onze methode CoK-EMB. Die is nog redelijk nieuw, maar is al wel goedgekeurd door de VGN en wordt al gebruikt door enkele tevreden zorgorganisaties.”

Daniela is Kwaliteitsadviseur bij het LSR. In die rol maakt zij gebruik van het VGN-erkende meetinstrument CoK-EMB, ontwikkeld door haar werkgever: het LSR. “De afkorting staat voor Cliënten over Kwaliteit – Ernstig Meervoudige Beperking”, legt ze uit. “Maar ik vind het belangrijker wat zorgorganisaties ermee kunnen: toetsen of ze het goede doen en of ze dat op de goede manier doen. Onder andere bij de EMB-cliënt zelf.”

Een bijzondere doelgroep

Daniela: “Mensen met een EMB kunnen niet lezen, schrijven of praten. Om hun ervaringen te meten, is er dus een andere manier van onderzoeken nodig, dan bij anderen. Hoe meet je of zij blij zijn met hun leven? En met de zorg die zij krijgen? En hoe gebruik je die uitkomsten vervolgens, om hun tevredenheid over zaken als wonen en vrije tijd te verbeteren? Speciaal daarvoor hebben we ons onderzoeksmiddel CoK aangepast aan de EMB-doelgroep”.

Grote rol voor begeleider en naaste

“Bij onze nieuwe methode CoK – EMB geeft de naaste of de begeleider een oordeel over de zorg en kwaliteit van leven”, vertelt de kwaliteitsadviseur. “Hun rol is cruciaal, om woorden te geven aan de ervaringen van de EMB-cliënt. Zij staan er dichtbij, en hun kijk draagt bij aan een rijker totaalbeeld.”

Daniela vervolgt: “Door vragen als ‘wat ervaart de cliënt als prettig?’, ‘waar merk je dat aan?’ en ‘welke wensen heeft hij?’, worden ze geprikkeld om in gesprek te gaan over de gegeven zorg. Met de uitkomsten wordt de kwaliteit op zowel individueel, als op locatie- en organisatieniveau verbeterd.”

Grondige aanpak

Wat is er verder nog typerend aan deze LSR-methode? “Wil je dit type cliënten een beetje leren kennen, dan moet je ze continu observeren”, legt Daniela uit. “Dan merk je op: meneer Arends beweegt onrustig, wat zou er aan de hand zijn: te warm, te koud of verveeld?”

En daarover gaan alle betrokkenen met elkaar in gesprek, aldus de kwaliteitsadviseur: “Met onze CoK-EMB-methode beantwoorden begeleider en naaste eerst vragen op basis van hun eigen observaties. Daarna gaan ze daarover in gesprek en vullen ze een gezamenlijke vragenlijst in.”

In de VGN-Waaier

Er bestaan in de gehandicaptenzorg verschillende methoden en aanbieders. Maar voorheen nog onvoldoende speciaal voor deze doelgroep.

“Dat er ook voor deze doelgroep wat te kiezen kwam, was een uitdrukkelijke wens van Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN)”, vertelt Daniela. “Zij hebben een keuzehulpmiddel gemaakt en bepaald waar de cliëntraadpleging aan moet voldoen. Wij zijn zo trots als een pauw dat we aan de criteria van de VGN voldoen, en dat we daarmee als een betrouwbare partij worden gezien voor het uitvoeren van zo’n onderzoek.”

Ze besluit: “De zorgaanbieder heeft door deze goedkeuring duidelijkheid en voor ons is het een fijne erkenning. Maar het gaat om mensen met EMB. Die werden nog wel eens overgeslagen in de metingen, en dat hoeft nu nooit meer te gebeuren.”

CoK-EMB wordt continu verbeterd

Het LSR ontwikkelt CoK-EMB continu door, zodat het optimaal bij de doelgroep blijft aansluiten en voor zorgorganisaties zo makkelijk mogelijk toepasbaar is.

Daniela: “Hoe vaker we CoK-EMB bij zorgaanbieders mogen inzetten, hoe meer reacties we krijgen waarmee we onze dienst kunnen aanscherpen. Zo wordt de meetmethode steeds beter!”


Wil je meer weten over CoK-EMB of contact met Daniela of één van haar collega’s? Lees hier dan verder.

Delen op social media

Over de auteur

Mis geen update
Schrijf je in voor de nieuwsbrief