Update: Handreiking cliëntenraden: meepraten en meebeslissen over technologie

Zorgorganisaties zetten steeds vaker technologie in. Dit raakt het leven van cliënten. Daarom is het belangrijk dat zij hierover meepraten en meebeslissen. Hoe kun je als cliënten-, bewoners- of verwantenraad proactief meepraten en meebeslissen over technologie? En hoe kun je als begeleider, manager of bestuurder cliënten meer bij betrekken bij het implementeren van technologie in de zorgorganisatie? Deze handreiking, waar het LSR aan meeschreef, helpt op weg.

Update: Artikel in ICT&health

Iedereen moet kunnen meepraten

Iedereen moet kunnen meepraten, ook al is dat soms moeilijk. Want iedereen heeft een mening. Om die mening boven tafel te krijgen, kan een hulpmiddel helpen. Zo’n hulpmiddel is de handreiking voor cliëntenraden. Je ontdekt bij welke stappen en op welke manier bewonersraden, cliëntenraden en verwantenraden kunnen meepraten en meebeslissen over technologie:

  • Stap 1: de visie en het beleid van de zorgorganisatie
  • Stap 2: het vraagstuk en het kiezen van technologie
  • Stap 3: het gebruik van de technologie
  • Stap 4: de evaluatie en het vervolg

Informatie en inspiratie

In de handreiking vind je per stap informatie en vooral veel inspiratie. Naast waardevolle tips worden tal van aansprekende voorbeelden aangehaald. En de handige invulkaart met een aantal voorbeeldvragen per stap, helpt je vooruit.

Download Handreiking technologie cliëntenraden

Download Handreiking technologie cliëntenraden in eenvoudige taal

(De handreiking cliëntenraden is een interactief document. Je kunt met de oranje pijlen onderaan de pagina door het document.)

Praatplaat in eenvoudig taal

Praatplaat

Deze handreiking is tot stand gekomen binnen de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg. Dit is een programma van Volwaardig Leven, in opdracht van het Ministerie van VWS en uitgevoerd door Vilans en Academy Het Dorp. De Innovatie-impuls heeft als doel om meer technologie in de gehandicaptenzorg in te zetten. Deze technologie moet bijdragen aan de kwaliteit van leven van cliënten en kwaliteit van zorg voor cliënten. De handreiking is geschreven in samenwerking met het LSR.

Artikel in ICT&health

Workshops voor cliëntenraden

Om cliëntenraden te ondersteunen heeft het LSR ook workshops ontwikkeld over meepraten en meebeslissen over technologie in de gehandicaptenzorg. Cliëntenraden krijgen informatie over wat technologie in de zorg is en welke goede praktijkvoorbeelden er al zijn. Het gaat over wat hun rechten zijn als cliëntenraad bij nieuwe technologie. En hoe ze de belangen van de cliënten kunnen dienen.

Meer weten? Neem contact op met het LSR.

 

Delen op social media

Over de auteur