Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Date(s) - 30/08/2019
10:00 - 13:00

Locatie
Kantoor LSR

Categorieën


Ook dit jaar organiseert het LSR weer LSR-hubs. Wat dat zijn? Een hub is een knooppunt, een verdeler in een netwerk, een aandrijfas. De LSR-hubs gaan over onderwerpen die actueel zijn in de zorg. Het LSR zorgt voor sprekers met specifieke kennis en u brengt uw ervaringen in. Zo koppelen, delen en vermenigvuldigen we kennis en ervaringen.

Waarom en waarover?

De nieuwe Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 komt eraan. Er zijn een aantal belangrijke veranderingen. Eén daarvan is de aandacht voor de verbinding van achterban en cliëntenraad. De cliëntenraad moet ervoor zorgen dat hij regelmatig de wensen en meningen van de cliënten en hun vertegenwoordigers inventariseert. En dat hij hen informeert over de werkzaamheden van de raad en de resultaten daarvan. Hoe gaat de cliëntenraad dat doen? Nieuw in de wet is ook dat de zorgaanbieder de cliëntenraad hulp verleent bij het contact met de achterban.

Voor cliëntenraden is de noodzaak en de wens voor het willen weten wat er leeft onder de achterban niets nieuws. Als vertegenwoordigend orgaan zijn cliëntenraden doordrongen van het belang om op de hoogte te zijn van wat andere cliënten vinden. Hoe zij de zorg en begeleiding ervaren. Het is echter niet altijd gemakkelijk om de achterban te bereiken. En om als cliëntenraad te laten zien wie je bent en wat je kunt betekenen. Nu ook de Wmcz 2018 meer nadruk legt op het contact met de achterban is het meer dan ooit belangrijk om na te gaan hoe het contact met de achterban vorm te geven. En om samen te werken met de zorgaanbieder die in de Wmcz 2018 hierin ook een rol heeft.

Wat gaan we doen?
In deze HUB inventariseren we de praktijkervaringen over het contact met de achterban. Wat zijn goede voorbeelden en waar liggen de grootste hobbels? Welke mogelijkheden zijn er om het ophalen van wensen en meningen van cliënten en hun vertegenwoordigers vorm te geven en met welk doel? Hoe werk je hierbij samen met de zorgaanbieder? Wat biedt de Wmcz 2018 hierover? We gaan in op hoe achterbancontact ook daadwerkelijk respons oplevert. En hoe die respons te integreren binnen het werk van de raad, zoals het geven van advies en het opstellen van een werkplan.

Onder begeleiding van Harmke van den Akker van het LSR gaan we aan de slag. U doet nieuwe ideeën op, ontvangt adviezen en u bent elkaars respons!

Bedoeld voor

Leden van cliëntenraden gehandicaptenzorg.

Datum en tijd

Vrijdag 30 augustus 2019 van 10.00 uur tot 13.00 uur, daarna een afsluitende lunch

Locatie

Kantoor LSR, Kanaalweg 17c – B2, 3526 KL Utrecht

Kosten

€ 95,– p.p. voor leden; € 190,– p.p. voor niet-leden

Aantal deelnemers

max. 20

Aanmelden

U kunt zich tot 2 weken voor de LSR-Hub aanmelden. Na aanmelding ontvangt u een bevestiging en routebeschrijving.

Voor vragen: secretariaat van het LSR via info@hetlsr.nl of 030 – 293 76 64.

Delen op social media

About Author