Klik hier voor een filmpje met ondertiteling

Hoe regelt de raad ongevraagd advies?

De raad geeft meestal advies of instemming als de zorginstelling erom vraagt. Dat moet de zorginstelling doen als er iets verandert voor cliënten.

Maar de raad kan ook zelf advies geven. Als de raad zelf vindt dat er iets moet veranderen voor cliënten. Dat heet ongevraagd advies.

Soms hoort de raad wensen van cliënten. Of er is een probleem en de raad ziet dat er iets beter kan. Bijvoorbeeld:

  • Dat medewerkers teveel met elkaar praten in de huiskamer.
  • Over omgaan met seksualiteit en hoe dat goed en veilig kan.
  • Of het kiezen van een eigen begeleider.

De raad vindt dat de zorginstelling zo’n onderwerp goed moet regelen. De raad kan dan zelf een advies voorbereiden.

Hoe geeft de raad ongevraagd advies?

  1. Ga als raad eerst op onderzoek uit.
    • Verzamel voorbeelden van het probleem.
    • Vraag aan andere cliënten wat zij vinden.
    • Wat merken de raadsleden zelf op de locaties?
  2. Beslis met elkaar welk advies de raad gaat geven.
  3. Schrijf het advies op en geef het aan de manager.
  4. Nodig de manager uit om erover te praten.
    • Vertel hoe de situatie nu is voor cliënten. En waarom dat moet verbeteren.
    • Leg uit wat de raad adviseert. En wat de zorginstelling zou moeten doen.
    • Vraag wat de zorginstelling ervan vindt en ermee doet.
    • Probeer met elkaar een oplossing te bedenken.

Bij ongevraagd advies hoeft de raad niet te wachten tot de zorginstelling zelf wat verandert. Maar kan zelf bepalen wanneer de raad voor cliënten opkomt.

Ongevraagd advies mag over alle onderwerpen die belangrijk zijn voor cliënten. Dus zeker onderwerpen waar de cliëntenraad instemmingsrecht voor heeft. Een ongevraagd advies over zo’n onderwerp is extra belangrijk. De manager kan dat niet zomaar naast zich neerleggen.

Delen op social media