Inspraak betekent dat er naar alle cliënten en hun familie geluisterd wordt. Zodat zij invloed hebben op hun dagelijkse leven.
De zorgorganisatie vraagt daarom naar de wensen en meningen van cliënten en hun familie. Bijvoorbeeld over:
- Voeding
- Huisregels
- Activiteiten
Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met een vragenlijst of tijdens een gezamenlijk gesprek in de huiskamer. Inspraak moet van de wet – de Wmcz 2018. Het is verplicht voor zorgaanbieders waar cliënten langdurig verblijven. Maar de wet schrijft niet voor hoe je inspraak moet regelen.
Hoe regel je inspraak?
Hoe regel je inspraak van cliënten in een zorgorganisatie? Daarvoor is een handreiking gemaakt.
De handreiking helpt zorgorganisaties, cliëntenraden, cliënten en naasten om dat gezamenlijk vorm te geven.
Klik hieronder om de handreiking te bekijken.
Handreiking Inspraak Wmcz 2018
Eenvoudige samenvatting – handreiking Inspraak Wmcz 2018
In de handreiking staat eerst uitgelegd wat inspraak is. En waarom inspraak voor zorgorganisaties belangrijk is. Daarna volgen tips en voorbeelden zodat je meteen zelf kunt beginnen.
De handreiking is gemaakt door Vilans in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Vilans heeft de handreiking opgesteld in samenwerking met het Ministerie van VWS, Actiz, LOC, GGZ NL, KansPlus, LSR, MIND, Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ), VGN en Zorgthuisnl.