De cliëntenraad is er voor de belangen van alle cliënten. Voor de achterban. Maar wie is de achterban?

In de cliëntenraad zit je niet voor jezelf. En de raad is er niet voor vragen of problemen waar één cliënt mee zit. Als lid van de raad kijk je naar wat voor alle cliënten belangrijk is. Het gaat om de cliënten als groep. Dat is de achterban van de cliëntenraad.

Soort locatie

Het hangt van de soort locatie af wie de achterban is.

Bij een cliëntenraad van een woonvorm zijn alle bewoners van die woonvorm de achterban. Bij begeleid wonen zijn alle mensen die begeleid wonen de achterban. Bij een activiteitencentrum zijn alle deelnemers van het activiteitencentrum de achterban. Bij een centrale cliëntenraad zijn alle cliënten van de hele organisatie de achterban. Ook als er alleen ouders en verwanten in de raad zitten, zijn alle cliënten de achterban.

Iedereen is anders

De achterban is heel verschillend want ieder mens heeft andere wensen en behoeften. Bewoners die in een groep wonen, hebben andere wensen dan bewoners die zelfstandig wonen. En een cliënt die in een rolstoel zitten, heeft andere wensen dan een cliënt die slecht ziet.

Goed contact

De cliëntenraad moet rekening houden met al die verschillen en wensen. Een goed contact tussen de raad en de achterban is daarom belangrijk. Zorg daarom dat de raad bekend is bij de achterban. Zodat cliënten weten dat er een raad is.

Vergeet niet om informatie te geven over wat de raad doet. Zodat de achterban kan zien wat de raad doet met de wensen en ideeën van cliënten.

 

Delen op social media