Het LSR

Sterk in medezeggenschap

    • Contrast
    • Layout
    • Tekstgrootte
Dealen met conflict, tijdens het werken in de cliëntenraad? Het LSR weet raad

Om uw werk als cliëntenraad goed te kunnen doen, is het belangrijk dat u werkt aan uw deskundigheid. Waar nodig, kunnen onafhankelijke, professionele adviseurs van het LSR meekijken naar uw situatie. Bij een conflict bijvoorbeeld. Of liever eerder nog, om te voorkomen dat een conflict zich voordoet. LSR-adviseur Wout Barentsen deelt tips en inzichten.

Steeds vaker lijken cliëntenraden te maken te krijgen met geschillen en conflicten. Binnen de cliëntenraad zelf, tussen cliëntenraad en bestuurder of tussen cliënten en cliëntenraad.

‘Zo’n conflict draait altijd om de driehoek: inhoud, proces en relatie’, legt LSR-adviseur Wout Barentsen uit. ‘Onenigheid begint vaak over de inhoud. Dan gaan ook persoonlijke belangen, waarden en beelden van de ander een rol spelen. Maar de genoemde argumenten gaan vaak over het proces, want dat is veiliger.’

Verbinding via de inhoud

Het allerbelangrijkste in zo’n situatie is om weer met elkaar in gesprek te komen, aldus Barentsen. ‘Elkaar zien als mens met al zijn of haar kwaliteiten en eigenaardigheden. En weer terug te gaan naar ‘de bedoeling’: waarom doen we het ook al weer, wat was onze visie als cliëntenraad?’

Barentsen: ‘Stel de inhoud centraal en zie een conflict als kans om samen te leren. Dat kan op verschillende manieren’.

Lees alle tips in het artikel op de LSR-Kennisbank

Voorkomen is beter dan genezen

Barentsen: ‘Een conflict is niets meer en minder dan samen uit balans zijn. Om dat te voorkomen, kan een cliëntenraad het beste zichzelf vroegtijdig de vraag stellen: wat voor cliëntenraad willen we zijn? Wat zijn belangrijke waarden voor ons? Welke rol willen we vervullen, hoe willen we samenwerken?’

‘Door onderstaande aandachtspunten vast te leggen, versterk je de medezeggenschap. In die zin is het niet anders dan trouwen onder huwelijkse voorwaarden.’

  • Hoe willen we als cliëntenraad de algemene belangen van onze achterban vertegenwoordigen? Werken wij slim samen of vergaderen we om te vergaderen? Genieten wij nog van wat we doen?
  • Hoe willen we als cliëntenraad invulling geven aan samenwerking met de bestuurder? Hoe zouden wij in gesprek gaan als we van stoel zouden wisselen?
  • Hoe gaan we met nieuwe raadsleden om? Kijken we naast expertise ook naar drijfveren? Geven we ze de kans om bijvoorbeeld drie maanden vrijblijvend proef te draaien?

Lees ook de overige punten in de lange versie van het artikel

Zoek een moment

Voor veel eerstelijnsorganisaties is de oprichting van een cliëntenraad een mooie kans om dit gelijk goed te regelen. Voor ziekenhuizen en revalidatiecentra die al langer een cliëntenraad hebben, vormt de evaluatie van de Wmcz een goed moment. ‘Plan een reflectie-moment, sta stil bij het samenwerken en organiseer een onafhankelijke spiegel van buiten’, adviseert Barentsen.

En tot slot: ‘Maak het ook weer niet te zwaar. Realiseer je dat we allemaal mensen zijn, met eigen drijfveren en waarden. Blijf vooral met elkaar in gesprek!’

Advies van het LSR

Wilt u vaker advies van het LSR? Of meer weten over conflictbeheersing? Neem dan contact met ons op. Voor een adviesbezoek of adviestraject wordt een offerte opgesteld. Voor aangesloten cliëntenraden geldt dan de ledenprijs.

Lees meer over onze advies-diensten

Bent u nog niet lid en wilt u vaker op de hoogte gehouden worden van onze adviesmogelijkheden? Word dan met uw cliëntenraad lid van het LSR. Lees meer over lidmaatschap.

Delen op social media

Over de auteur

Mis geen update
Schrijf je in voor de nieuwsbrief